ورود شبکه‌های مجازی در ایران تغییرات فرهنگی زیادی را ایجاد کرده است. این تغییرات را می‌توان در ویژگی‌های خلقی و رفتاری کودکان و نوجوانان مشاهده کرد که در این مدت باید خودمان را تجهیز می‌کردیم تا کمترین آسیب را در این حوزه داشته باشیم. به طور مثال در حوزه‌های علمی، آموزشی و تربیتی مسئولان ذیربط باید ت‌هایی را به کار می‌گرفتند و در واقع ابزار لازم را در جهت تولید محتوای صحیح و برخورداری از سواد رسانه‌ای کافی برای اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کردند.

در خصوص آسیب استفاده شبکه‌های مجازی بر کودکان، می توان گفت: بخش اعظم آنچه توسط کودکان و نوجوانان آموخته می‌شود از طریق مشاهده است. مشاهده رفتارها به عنوان یک الگو از طریق فضای مجازی، رسانه ملی و سایر شبکه‌هایی که کودک و نوجوان با آن در ارتباط است شخصیت کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهد، بنابراین آسیب‌ها نیز از همین طریق ممکن است به آنها منتقل شود. آسیب‌های باعث تغییر رفتار کودکان فضای خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در خصوص وم وجود سواد رسانه‌ای والدین: نبود سواد رسانه‌ای در بین اقشار جامعه به ویژه والدین آسیب‌هایی دارد و لازم است به پدران و مادران چگونگی استفاده از فضای مجازی را آموزش داد تا آن را در رفتارهای خود با فرزندانشان دخیل کنند.

سبک‌های فرزندپروری مستبدانه و سختگیرانه به شدت آسیب‌زاست و در عوامل فردی‌ در صورتی که کودک و نوجوان ما اطلاع کافی از شیوه استفاده از فضای مجازی را نداشته باشد آسیب‌هایی مثل ی و سوءاستفاده‌ از کودک و نوجوان رخ می‌دهد و بیماری‌هایی مثل کم تحرکی، پرخاشگری با حضور در فضای مجازی می‌تواند بوجود بیاید.

این فضای مخاطره آفرین مجازی، به دلیل برنامه‌ ریزی نشدن صحیح از سوی مدیران و مسئولان و نساختن محتوای صحیح برای کودک و نوجوان مشکلاتی را رقم زده است، در وضعیت فعلی نیاز به بسیج عمومی از سوی دستگاه‌های اجرایی مثل وزارت علوم، وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش است تا با برنامه‌ ریزی صحیح، تولید محتوا و ت سازی آسیب‌های فضای مجازی را کاهش دهند.

در خصوص وم آموزش‌های والدین می توان گفت: اولویت اول برای والدین، آموزش است تا با آگاهی بخشی بتوانند فرزندانشان را از معرض آسیب‌ها دور کنند، بعد از کسب سواد رسانه‌ای والدین فهم بهتری در این خصوص پیدا می‌کنند و با توافق بین خود و کودک یا نوجوان و ایجاد فضای اعتماد بین دو طرف آسیب‌ها را کمتر می‌کنند.

در ماه‌های اخیر با توجه به فضای ناشی از شیوع بیماری کرونا، استفاده از فضای مجازی شرایط اجباری را برای کودکان و نوجوانان به وجود آورده است، در واقع این قشر جامعه ما با یک شوک مواجه شد به همین دلیل آسیب‌هایی هم پیش آمد و با توجه به آینده پیش رو که آموزش مجازی ادامه پیدا می‌کند چاره‌ای جز افزایش سواد رسانه‌ای نداریم.

قطعاً اگر برنامه‌ ریزی مدونی نشود، مشکلات بیشتری در این زمینه پیش خواهد آمد. از والدین تقاضا داریم کمی برای آموزش سواد رسانه‌ای وقت بگذارند و این قضیه را جدی بگیرند، همت بیشتری داشته باشند و با مطالعه مقالات و کتب مرتبط با سواد رسانه‌ای دانش خود را افزایش دهند و با صبوری  در خصوص این فضای خطرآفرین به کودکان توضیح دهند.

با دور کردن و منع کودکان از فضای مجازی راه به جایی نخواهیم برد. همچنین به والدین توصیه می‌کنیم حضور در فضای مجازی را برای فرزندان خود اولویت بندی کنند، یعنی در کنار این فضا زمینه تحرک کافی و فعالیت‌های ورزشی برای کودکان از سوی والدین ایجاد شود و باید والدین بدانند اگر استفاده این فضا مدیریت نشود آسیب‌ها بیشتر بوده و شرایط سخت‌تر می‌شود.

استفاده از فضای مجازی نباید در حالت چشم و هم چشمی قرار بگیرد، استفاده کودکان زیر سه سال از فضای مجازی، تبلت و موبایل مطلقاً ممنوع است. این سیستم‌ها روی اعصاب و روان بچه‌ها تبعات دارد و باعث ایجاد اختلالات روانی مثل بی‌قراری، زودرنجی، پرخاشگری و حواس پرتی می‌شود. البته این فضا نیاز به کنترل و نظارت هم دارد که پلیس فتا نقش ویژه‌ای در این خصوص ایفا می‌کند.

جهت مطالعه ی بیشتر جزوه ی زیر مطالعه گردد.

دریافت
حجم: 1.14 مگابایت
 

راهنمای عملیاتی سامانه ی سیدا

والدین و سواد رسانه ای

روانشناسی رنگ در تولید محتوا

فضای ,مجازی ,کودکان ,والدین ,سواد ,استفاده ,فضای مجازی ,سواد رسانه‌ای ,از فضای ,کودک و ,در این ,سواد رسانه‌ای والدین

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دکوارسیون داخلی منزل شلوار زنانه و مردانه ، اسپرت وبلاگ کارشناسی مشاوره و سرگروه آموزشی مشاوران (م.آ.پ) ناحیه سه کرمانشاه Gamer فناوری اطلاعات و ارتباطات مشاوره و برنامه ریزی سراسری، ارشد و دکتری دانلود خلاصه کتاب The pursuit of happiness موسسه انجام پایان نامه تهران مشاور خرید سیرسیاه, معرفی آن