کلاس مع Flipped classroom یک مدل یادگیری مخلوط است که در آن ایدههای سنتی راجع به فعالیتهای کلاسی و تکالیف آن وارونه یا مع» میشوند. در آموزش مع، مربیان، دانشآموزان را وادار میکنند، ابتدا با مطالب تازه ارتباط برقرار کنند و بعد از زمان کلاس، برای بحث در مورد اطلاعات جدید و عملی کردن آن ایدهها استفاده میکنند.
دقت کنید! صِرف این که تکلیف و آموزشتان را مع کنید؛ به این معنا نیست که همه ی مزایای یادگیری مع را فعال کردهاید. یادگیری مع واقعی، در ارتباط با آزاد کردن وقت کلاس و تبدیل آن به تجارب یادگیری عملی، متمایز و حتی شخصیسازی شده است.
این مطلب مروری بر کلاس مع و چیزهایی است که باید بدانید تا در استراتژی یادگیری دیجیتال خود به کار ببرید.
تاریخچه کلاس مع
با این که درباره مفهوم کلاس مع، بسیار صحبت شده است، آنقدرها که ممکن است فکر کنید، قدمت ندارد.
همه چیز در کلرادو با دو آموزگار شروع شد، جاناتان برگمن و آرون سمز که متوجه شدند هیچ راهی برای انتقال مفاهیم به دانشآموزانی که بیمار بودهاند وجود ندارد. در 2007 شروع به ضبط دروس و سخنرانیهای خود کردند و آنها را به ویدئو تبدیل نمودند. بعد استفاده از آن را در کلاس درسشان شروع کردند و آن را پیش-پخش» pre-broadcastin[1] نامیدند. با این حال جاناتان و آرون اعتبار آن را به مارون لیگ، گلن پلت، و مایکل ترگلیا برای مقالهشان با عنوان وارونه کردن کلاس» نسبت دادند که باعث آغاز همه چیز در سال 2000 شد. در آن زمان، منابع یا دانش کافی درباره این مفهوم وجود نداشت تا جذابیت و کشش پیدا کند. در 2007 این مفهوم حقیقتاً خیزش برداشت. چند مدرسه، مع کردن کلاس خود را شروع کردند.
کلاس مع در مقابل یادگیری مع : تفاوت چیست؟
یادگیری مع
یادگیری مع
کلاس مع (که گاهی کلاس وارونه نیز نامیده میشود)، وماً یادگیری مع واقعی را فراهم نمیکند. آنچه که در کلاس اتفاق میافتد مهم است. یادگیری مع واقعی، زمان کلاس درس را به تجربهای انفرادیتر تبدیل میکند. به جای این که یک مربی، همه دانشآموزان را در قالب یک گروه راهنمایی کند، فراگیران با سرعت خودشان یا در گروههای کوچک حرکت میکنند تا دانش خودشان را به شیوههای عملی به کار برند؛ این در مجموع، تجربهای متمایزتر را فراهم میکند.
دادههای کلاس مع – چطور با سایر رویکردهای تدریسی قابل قیاس است؟
مطالعه تحقیقاتی وضعیت جهانی یادگیری دیجیتال 2019-20 اطلاعات جالبی را درباره رویکردهای تدریسی آشکار ساخت.این اطلاعات توسط 9279 کارشناس آموزشی در نقشها و نواحی مختلف اتخاذ شد.
وقتی به رویکردهای تدریسی که بیشتر از همه استفاده شدهاند نگاه میکنیم، متوجه میشویم که بهترین روش های تدریس تعلیم متمایز (73.5%)، یادگیری مخلوط (54.8%)، و یادگیری انفرادی (47.8%) هستند. با این که یادگیری مع، یادگیری شخصی شده، و استفاده از عناصر بازی gamification بیشترین پیگیری را دارد، آن اندازه که فرد ممکن است تصور کند، استفاده نمیشوند. این از خیلی راهها، منطقی است. این رویکردها نسبت به خیلی از رویکردهای دیگر به زمان و منابع بیشتری نیاز دارند.
مزایا و معایب کلاس مع
کلاس مع، در بهترین حالت، مزیت کنترل بیشتر بر یادگیری را به دانشآموزان پیشنهاد میدهد. آنها بحثهای کلاسی را هدایت میکنند و از مربیان تقاضای شفافسازی می کنند، بنابراین نیازهای آموزشی آنها زمان کلاس را تعیین میکند. هنگام انجام تجارب عملی و تمرین مهارتهای جدید در کلاس، دانشآموزان میتوانند استقلال بیشتری داشته باشند. میتوانند مفاهیم جدید را به شیوه خاص خودشان، با سرعت خودشان، و در محیطی کنترل شده و حامی بررسی کنند.

این نکته در صورتی که به خوبی انجام شود، باعث اثربخشی بیشتر یادگیری مع میشود، چون تمایز به صورت طبیعی اتفاق میافتد و احتمال بیشتری وجود دارد که دانشآموزان را به خود مشغول دارد.
مزیت دیگر، این واقعیت است که معلمان مجبور نیستند کل کلاس خود را مع کنند تا از این سبک تعلیم سود ببرند. به جای آن میتوانند یک واحد را مع کنند، تا مفهوم را به دانشآموزان خود معرفی کنند و ببینند چطور کار میکند تا کار را ادامه دهند.
عیب یادگیری مع این است که وابستگی خیلی زیادی به فناوری دارد، و دانشآموزان برای یادگیری در خانه باید به اینترنت دسترسی داشته باشند. این باعث میشود تقسیم دیجیتال، بین دانش آموزان ثروتمند و همتایان فقیر آنها بسیار واضح باشد، و دانشآموزان بدون دسترسی به فناوری، تقلای بیشتری خواهند کرد.
چهار ستون کلاس مع F-L-I-P
برای این که مطمئن شوید، بیشترین دستاورد را از مدل یادگیری مع دارید، ضمن برنامهریزی طرح درس و دروس، چهار ستون F-L-I-P را به ذهن بسپارید.
ستون های کلاس مع
F: محیط یادگیری انعطافپذیر
وقتی آموزش سنتی خود را حذف کنید، ردیفهای ایستای نیمکت های کلاس را به خاطر تمایل به سازماندهی انعطافپذیر از دست خواهید داد. اثاثیه ی کلاس باید پیمانهای باشند و اجازه کار انفرادی و گروههای مختلف را بدهند. به طور مشابه، زمانبندی دروس هم باید انعطافپذیر باشد تا اجازه دهند دانشآموزان به طور کامل یک موضوع را بررسی کرده و با سرعت خود آن را درک کنند.
L: فرهنگ یادگیری
به جای یادگیری سنتی معلم-محور، کلاس مع دانشآموزان را در مرکز درس قرار میدهد. دانشآموزان سرعت و سبک یادگیری را هدایت کرده و مربیان نقش راهنمای جانبی را بر عهده میگیرند. مربیان به دانشآموزان در طی تجربهشان کمک خواهند کرد یا آنها را در طی مجوعه تمریناتی هدایت خواهند کرد که برای کاربرد اطلاعات جدید به کمک نیاز دارند.
I: محتوای خودخواسته
مربیانی که از یادگیری مع استقبال کردند همیشه دنبال جستجوی راههایی برای بیشینه کردن زمان کلاسشان هستند تا دانشآموزان فعالانه در یادگیری و تمرین عملی مشارکت کنند. در این رویکرد لازم است دروسی که در چنین مدلی جواب میدهند، در اولویت قرار گیرند و راههایی شناسایی شوند که فراگیران را تشویق به کار مستقل میکنند.
P: مدرّس حرفهای
در مدل یادگیری مع معلمان باید پیوسته بر دانشآموزان نظارت کنند تا بفهمند چه کسی و چرا درباره چه موضوعی به کمک نیاز دارد. مربیان باید پاسخگو و منعطف باشند، و باید درک کنند که این سبک بسیار فعال تدریس نیاز به مهارت تعلیمی بالایی دارد. با وجود مشاهدهپذیری کمتر، معلمان باید بهترین تدریس خود را ارائه کنند تا دانشآموزان را در یک کلاس مع پرورش دهند.
چگونه کلاس خود را مع کنید؟
نمیدانید چطور کلاس خود را مع کنید؟ اگر آماده استفاده از مدل تدریس مع هستید، این مراحل را دنبال کنید:
کلاس مع
1. فناوری تدریس خود را انتخاب کنید
از آنجا که تدریس مع برای ایجاد و به اشتراکگذاری ویدئوهای سخنرانی بسیار به فناوری متکی است، انتخاب فناوریای که بتواند بیشترین کمک را در گرفتن فیلم، ویرایش و به اشتراکگذاری ویدئوهایتان داشته باشد، گام اول و حیاتی است. همچنین باید یک سرویس میزبان انتخاب کنید و تعیین کنید که دانشآموزانتان چگونه به همه محتوای شما دسترسی خواهند داشت. به علاوه، نیاز خواهید داشت پیشرفت را پیگیری کنید. یک LMS (سیستم مدیریت یادگیری، نرم افزار مدرسه) به شما کمک خواهد کرد ضمن شروع برنامهتان، همه چیز را ساده و پربازده نگه دارید.
2. ویدئوها و محتوای خود را ایجاد کنید
وقتی نوبت فیلم گرفتن رسید، آن را کوتاه و شیرین کنید. شگفتزده خواهید شد وقتی متوجه شوید مطلبی که در یک سخنرانی 15 دقیقهای پوشش داده شده، معمولاً در یک ویدئوی پنج دقیقهای جا میشود، چون نباید راجع به مدیریت کلاس مع نگران باشید. از سرگرمکننده بودن هراس نداشته باشید!
3. در کلاس مع با دانشآموزان و والدین صریح باشید
قبل از شروع، به وضوح توضیح دهید که یادگیری مع چیست و چرا آن را انجام میدهید. ایجاد تغییر بزرگ در فرهنگ کلاسی کار سختی است، و مع کردن طرز فکر راحت نیست. آماده باشید که به مسائل بپردازید و اغلب با چگونه» و چرا» مواجه شوید.
4. دانشآموزان خود را پاسخگو و مسئول بار آورید
فراموش نکنید که مدل یادگیری مع شما به مشارکت دانشآموز بستگی دارد. اگر با یادگیری در-خانه همراه نیستند، کل کلاس متوقف خواهد شد چون دانشآموزان آماده مشارکت در فعالیتهای عملی شما نخواهند بود. مطمئن شوید سیستمی ابداع میکنید که دانشآموزان ویدئوهای شما را تماشا، پیگیری و حفظ میکنند.
یک راه انجام این کار، استفاده از بلیطهای ورودی، یا آزمونهای کوتاه سازنده در ابتدای یک درس است. این به شما کمک خواهد کرد تشخیص دهید کدام دانشآموزان تکلیفشان را انجام دادهاند، و کدام یک نه، و چه کسی به کمک نیاز دارد. اگر از نرم افزار مدرسه استفاده میکنید، میتوانید بلافاصله این نتایج را بدست آورید، که به شما امکان میدهد تعلیمات را مطابق با آن متمایز کنید.
5.کلاس مع را با برنامه ریزی ادامه دهید
برنامه و سیستمی را پیدا کنید که برای شما جواب میدهد به نحوی که فیلم گرفتن، برنامهریزی درس و ارزیابی همگی تبدیل به روتین شوند. وقتی سیستمی را در جای خود پیدا کردید، از آن به عنوان اهرم نفوذ استفاده کنید تا بتوانید به جای اجزای اصلی توسعه واحدها، روی دانشآموزان خود تمرکز کنید.
6 .ابزار برای کلاس مع
ابزارهای زیادی برای کلاس مع وجود دارد که میتواند به مدرس کمک کند با این مفهوم سروکار داشته باشد. با این که ابزارهای زیادی برای مع کردن یا وارونه نمودن کلاس وجود دارد، ما همیشه توصیه میکنیم که همه محتوا و تجربه دانشآموز را در یک قطب متمرکز نگه دارید… که با عنوان سیستم مدیریتی یادگیریتان شناخته میشود!
فعالیتهای کلاس مع
حذف سخنرانی معلم-محور از زمان کلاس، یک تغییر الگوی عمده برای بیشتر مدرسین است، و طراحی دروسی که دانشآموزان را در خط مقدم و مرکز قرار دهد، نیاز به کار دارد. این فعالیتهای کلاسی مع را به عنوان نقطه پرشی برای دروس خلاقانه بیشتر استفاده کنید.

ارزیابی در کلاس مع
یک رمز موفقیت مدل مع تضمین این است که دانشآموزان با اطلاعات زمینهای مورد نیاز سر کلاس درس میآیند. علاوه بر اطمینان از این که مطالب تکالیف شما آنها را به خود مشغول میکند، برنامهریزی کنید تا کلاس را با ارزیابی مختصر شروع کنید و مطمئن شوید همه آماده هستند. این میتواند یک مسئله واحد برای حل ، یک گوشی همراه هوشمند یا یک پرسشنامه کلیکی، یا آزمون سریعی باشد که در محل مرور میکنید. اگر مناسب است، ممکن است لازم باشد قبل از ادامه دادن، مباحثی را دوباره تدریس کنید.
تولید سؤال با جلسه پرسش و پاسخ
به دانشآموزان خود فرصت بدهید ابهامات خود در درس را همان اول کار با یک جلسه فعال پرسش و پاسخ حل کنند. به دانشآموزان بگویید سؤالات را روی وایتبرد بنویسند، یا پنج سؤال مهمتر را روی برگه سهپایه بنویسید و به سوالاتی که میخواهند پاسخ دهند،بگویید با استیکر رأی دهند. میتوانید پاسخها را از تریبون بدهید یا دانشآموزان را به گروههایی تقسیم کنید تا در پر کردن جاهای خالی و ابهامات به هم کمک کنند.
تمرین تنگ ماهی
داوطلبان را برای حل مسئله، شرکت در بحث، یا انجام یک کار به جلوی تخته بیاورید تا همه بتوانند ببینند. مشاهدهکنندگان باید درباره روالها یادداشت بردارند و پیشنهاداتی را برای پیشرفت ارائه داده و بعد مورد بحث قرار دهند. این برای همه چیز جواب نمیدهد، اما میتواند راهی عالی برای حل یک مسئله ریاضی یا ویرایش یک یا دو جمله باشد.
ایفای نقش
برای موضوعات پیچیده انسانی، ایفای نقش اجازه میدهد دانشآموزان با ارائه دیدگاههای متفاوت به قلب یک مسئله راه یابند. نقشهایی را مشخص کنید و به دانشآموزان بگویید برای بحث و گفتگو رودرروی هم قرار بگیرند. برای تفکر عمیق تر، آنها را وادار کنید نقشهای خود را در نیمه راه تمرین در کلاس مع عوض کنند تا دیدگاههای جدیدی را تجربه کنند.
در کلاس مع فعال بمانید
یادگیری فعالانه کلید مشارکت دانشآموزان در مطالب جدید در طی مدت زمان کلاس است. مطمئن شوید فضای کافی را برای حرکت در پیرامون اتاق و کار کردن به صورت دوتایی یا در قالب گروه ایجاد میکنید. برای الهامات بیشتر، فعالیتهای یادگیری فعالانه دانشگاه واترلو و فعالیتهای کلاس مع را بررسی کنید.
[1] pre-broadcasting
درباره این سایت